
Snel naar:
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimalization, Zoekmachine Optimalisatie in het Nederlands.
Dit betekent dat je website door middel van content optimalisatie, techniek en autoriteit (off-page seo) wordt verbeterd en de zoekmachine hem beter kan lezen. Zo kan de zoekmachine de waarde van je website goed inschatten. Hoe sterker de SEO van jouw website is, des te hoger jouw website op de pagina met organische (onbetaalde) zoekresultaten scoort!
Google Zoekmachine proces - hoe werkt SEO?
Als je snapt hoe SEO werkt, scoor je hoger in Google.

Het crawlen van de webpagina
Google stuurt een virtuele spin om alle webpagina’s te doorzoeken. Deze spin bepaalt of een webpagina nieuwe en relevante informatie vertoont die past bij een specifieke zoekopdracht. Sitemaps en hyperlinks geven de Google spin een soort routebeschrijving. Heeft je website dit niet? Dan zal Google je website niet goed kunnen lezen en kom je juist niet hoger in Google…
Indexeren van de website
Indexeren is het opslaan van webpagina’s in de Google-database.
Als iemand een zoekopdracht invoert gebruikt Google deze informatie om de juiste resultaten te tonen. Hoe beter de bruikbare info, hoe hoger je pagina op Google.
Rangschikken van zoekresultaten
Google genereert een rangschikking in de zoekresultaten wanneer iemand een zoekopdracht heeft ingevoerd. Hiervoor gebruiken zij verschillende algoritmen om te bepalen welk resultaat het best aansluit aan de behoeften van de zoeker. Alleen pagina’s die hoog gewaardeerd worden, komen hoger in Google.
Hoelang duurt het voordat de pagina hoger komt in Google?
Wanneer je website nieuw is, zal het langer duren tot je resultaat ziet, dan bij een bestaande website. Dit komt doordat Google nieuwe website in het begin een beetje “tegenhoudt”. Google steunt namelijk vooral websites die zij vertrouwen en vertrouwen kost tijd. Naast deze ‘senioriteit’ speelt de concurrentie en het zoekwoord een belangrijke rol.
Waarom is SEO belangrijk om hoger te scoren op Google?
Organische zoekresultaten worden het meest vertrouwd door zoekers. Ter vergelijking:



19% van de zoekers klikken op een advertentie
42% van de lokale zoekers klikt op een Google Maps resultaat
65% van de zoekers klikken op een organisch zoekresultaat
Voor de vindbaarheid van je website is het belangrijk om op de eerste pagina te staan.
Hoe hoger je in Google staat, hoe meer zoekers op pagina klikken.
-
50% van de Googlegebruikers klikt binnen negen seconde op een zoekresultaat;
-
Slechts 0,44% van de Googlegebruikers bekijkt de tweede zoekresultatenpagina;
-
9% bereikt het einde van de eerste pagina met zoekresultaten;
-
10% van de zoekers bekijkt meerdere organische resultaten, dit betekent dat je de eerste klik wilt zijn.
(Backlinko,2020)
Voordelen van SEO voor jouw website
-
Je staat hoger in Google
-
Hoog CTR (Click Through Ratio):
Wanneer je SEO goed is zullen er meer mensen jouw pagina kiezen tussen de Google zoekresultaten. -
De organische zoekresultaten op de eerste pagina wekken vertrouwen bij de zoeker
-
Je bent vindbaar op afbeeldingen en video’s
-
Relevanter websiteverkeer:
-
Bij goede SEO trek je het juiste verkeer naar je website. Voorbeeld: wanneer je notitieboekjes verkoopt, wil je alleen bezoekers die geïnteresseerd zijn in het kopen van notitieboekjes.
-
Verbetert de gebruikservaring:
Je trekt het juiste verkeer naar je website. Dit betekent dat de bezoeker de informatie zal vinden die hij hoopt te vinden.
Een snelle website is goed voor je SEO en geeft een boost aan de gebruikservaring. Niets is zo fijn als een snel geladen website. -
Geen budgetbeperking:
Het inzetten van SEO vraagt om een investering van tijd, geen budget zoals bij Search Engine Advertising (SEA).
Je bespaart dus op advertentie kosten, maar investeert in je vindbaarheid. -
Hoog rendement:
Investeer je genoeg tijd in je SEO, dan zal dit zorgen voor een hoog rendement.
Meer websitebezoekers, meer aankopen, meer omzet.
Lokale SEO - trek de aandacht op Google
Een online zoeker is vaak opzoek naar een bedrijf in de buurt. Bijvoorbeeld een kapperszaak, tandarts, bloembinderij etc. Verbeter je lokale vindbaarheid met Google Mijn Bedrijf.
“Bereik meer klanten met Google Mijn Bedrijf”
Kom eenvoudig in contact met je doelgroep. (Potentiële) klanten vinden jouw bedrijf in Google Zoeken en Google Maps. 42% van de zoekers op een Google Maps resultaat (Backlinko, 2020).
Met een Google Mijn Bedrijf bedrijfsprofiel houd je de doelgroep eenvoudig up-to-date. Deel je bedrijfsgegevens zoals: je adres, telefoonnummer, website, en openingstijden, maar ook speciaal nieuws, aanbiedingen, reviews, foto’s, video’s, diensten en/of producten.
Klantbetrokkenheid via Google Mijn Bedrijf
Welke (potentiële) klanten bekijken jouw bedrijfsprofiel in Google Mijn Bedrijf? Gebruik de insights voor betere resultaten. Wie klikt, belt, mailt of bezoekt je website?
Promoot je bedrijf op Google Zoeken en Google Maps en verbeter je lokale vindbaarheid met Google Mijn Bedrijf.
Google Mijn Bedrijf geeft je de mogelijkheid om klanten aan te trekken en interactie aan te gaan. Reageer op reviews, post producten, aanbiedingen en foto’s.

hoog zoekresultaat met SEO
SEO is als een strategiespel voor de lange termijn.
Hoewel goede organische SEO is niet gemakkelijk en kost veel tijd, maar is het over het algemeen kosteneffectiever dan vrijwel alle andere marketinginspanningen om potentiële klanten te stimuleren en naamsbekendheid op te bouwen.
In vergelijking tot zoekmachine advertenties houdt SEO niet op wanneer je geen budget meer hebt. Wanneer je een goede SEO-strategie hebt zullen je pagina’s hun ranking behouden, als je je website actueel blijft houden en je je niet voorbij laat streven door actievere concurrenten.
SEO rankingfactoren
Er zijn verschillende mogelijkheden om je positie in de zoekmachines te versterken.
Al deze factoren kunnen we onderverdelen in drie pijlers:

Content optimalisatie
Google kan goede content onderscheiden van slechte content. Voor een goede vindbaarheid is het van belang dat je zoekwoorden op een natuurlijke manier laat terugkomen op je website in de meta title en meta description, HTML headings, alt-tags en in je algemene teksten.

Techniek
Goede techniek zorgt voor een goede basis. Google crawlt’ bij een snellere website meer pagina’s en een snelle laadtijd zorgt voor een langere bounce rate. Belangrijke factoren: html, structuur, snelheid en server.

Autoriteit / off-page SEO
Wanneer je website veel relevante backlinks (= andere relevante websites die naar jou refereren) ontvangt bestemt Google je website als populair. Hierdoor zal je stijgen in de zoekresultaten.
Google algoritme
Het Google algoritme is erg complex en niemand buiten Google weet exact hoe het algoritme werkt. In het algoritme van Google zitten meer dan 200 factoren en per jaar voeren zij meer dan 3200 wijzigingen door. Juist omdat het algoritme van Google erg complex is kan Out of the Box Concepts jou helpen om beter vindbaar te worden door middel van SEO.
Verhoog je omzet met SEO – voorbeeld
Wist je dat SEO kan zorgen voor meer aankopen? Hier een voorbeeld:
Iemand zoekt op ‘aannemer utrecht’. Er zijn meer dan 5 miljoen resultaten voor de woordcombinatie aannemer + utrecht.

maar het aantal maandelijkse zoekopdrachten is voor een aannemer in Utrecht van belang. Dat aantal is gemiddeld 880 per maand.

Stel dat je op nummer 1 staat voor deze zoekterm die 880 zoekopdrachten per maand ontvangt. 65% van de zoekenden slaat de advertentie over en klikt op de bovenste van de organische zoekresultaten. Dat betekent dat je 880 x 65% = 372 potentiele opdrachtgevers op je website krijgt.
SEO-traject van Out of the Box Concepts






Zoekmachine optimalisatie hulp?
Sta je nog niet bovenaan in de organische zoekresultaten? Trekt je website niet het aantal bezoekers dat je had verwacht? Vinden potentiële klanten jouw webshop niet? Of blijft je conversie achter? Vraag nu de gratis Out of the Box Concepts SEO quick scan aan.
SEO-pakketten
Wil je meteen beginnen met het optimaliseren van jouw SEO om hoger te komen op Google?
Out of the Box Concepts biedt verschillende pakketten aan: van websites met één tot websites met vele pagina’s.
Prijzen zijn in euro's en vrijgesteld van btw.
SEO complete
Je gaat voor de optimale vindbaarheid.
-
SEO scan
-
Zoekwoordenonderzoek
-
SEO-analyse rapport
-
Herschreven title tags, meta tags en algemene teksten
-
Afbeelding optimalisatie
-
Google Mijn Bedrijf
-
Google Search Console
-
Google Analytics
Vanaf 245,-
gebaseerd op een website met
circa 15 pagina’s